O EDI

Podstawowe informacje

Co to jest EDI?

EDI (ang. Electronic Data Interchange) – Elektroniczna Wymiana Danych jest to wymiana dokumentów handlowych i finansowych (takich jak zamówienia, potwierdzenia zamówień, awiza wysyłki, faktury, faktury korygujące, itp.) w postaci standardowego komunikatu elektronicznego, bezpośrednio pomiędzy systemami komputerowymi partnerów biznesowych.

Co to jest GLN?

Globalny Numer Lokalizacyjny służy do identyfikacji każdej lokalizacji, co do której istnieje potrzeba jednoznacznej i unikatowej identyfikacji w łańcuchu dostaw. Typy lokalizacji, które mogą być identyfikowane numerami GLN, są następujące:

  • jednostka prawna – organizacja prawna, która jest uczestnikiem Systemu GS1, np. całe firmy lub filie, w tym dostawcy, klienci, firmy świadczące usługi finansowe, itd. (GLN jednostki prawnej jest w większości przypadków wykorzystywany do identyfikacji skrzynki EDI)
  • lokalizacja fizyczna – pojedynczy punkt dostępu, posiadający fizyczny adres, np. konkretne pomieszczenie w budynku, magazyn, brama magazynowa, rampa magazynowa, punkt dostaw, regał, półka regałowa lub pomieszczenie w budynku

Więcej informacji na temat GLN znajdziesz tutaj

Jakie są najpopularniejsze formaty dokumentów elektronicznych oraz gdzie można znaleźć przykładowe specyfikacje dokumentów elektronicznych?

Jest to przede wszystkim format UN/EDIFACT (United Nations/Electronic Data Interchange For Administration, Commerce, and Transport) oraz XML.

  • Specyfikacje dokumentów elektronicznych używane na rynku polskim w formacie xml znajdziesz tutaj
  • Specyfikacje dokumentów elektronicznych w formacie EDIFACT znajdziesz tutaj

Czy istnieje organizacja opiekująca się sprawami i komunikatami EDI w Polsce?

Tak, jest to grupa ds. EDI powstała z inicjatywy członków ECR Polska. Jej celem jest, między innymi, uzgadnianie komunikatów EDI używanych między dostawcami a sieciami handlowymi w Polsce.

Czy można przesyłać e-fakturę drogą EDI i zrezygnować z wersji papierowych faktur?

Tak, zgodnie z Ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług [Dz.U. 2004 Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami].

Comarch EDI

Platforma Comarch EDI zapewnia Twojej firmie przewagę konkurencyjną, dzięki szybkiej i bezpiecznej transmisji danych z każdym partnerem biznesowym na świecie. Gwarantujemy automatyzację przetwarzania danych w całym łańcuchu dostaw począwszy od procesu zamawiania, poprzez realizację dostaw, aż po fakturowanie i realizację płatności.

Możliwość realizacji projektów w chmurze pozwala Twojej firmie znacząco ograniczyć koszty inwestycyjne i w krótkim czasie osiągnąć zwrot z inwestycji.

Comarch EDI

Masz pytania? Chcesz nawiązać współpracę,
zamówić produkt?

Skontaktuj się z nami
  • Wieloletnie doświadczenie
  • 100 000 użytkowników z 40 krajów
  • Międzynarodowość – realizacja projektów w całej Europie
  • Doświadczenie w wielu branżach
  • Wsparcie międzynarodowych standardów – partnerstwo z GS1
  • Elastyczne modele biznesowe
  • Skalowalność i konfigurowalność platformy – architektura oparta na nowoczesnej technologii
  • Bezpieczeństwo – lokalizacja platformy w Comarch Data Center
  • Service Desk w wielu językach
  • Obecność w Magic Quadrant Gartnera
COMARCH

FAQ

  • 1
    Jak rozpocząć wymianę dokumentów elektronicznych z partnerami?

    Aby rozpocząć projekt EDI należy zwrócić się do operatora EDI wskazując partnerów, z którymi chcieliby Państwo rozpocząć projekt. Każdy z użytkowników systemu EDI korzysta z numeru GLN oraz wybiera sposób wysyłania i odbierania dokumentów elektronicznych. 

    Mogą Państwo skontaktować się bezpośrednio z naszym Call Center lub zgłosić chęć rozpoczęcia projektu przez formularz kontaktowy.

  • 2
    W jaki sposób można wysyłać i odbierać dokumenty elektroniczne?

    Najprostszą wersją jest Comarch EDI Web, czyli aplikacja webowa pozwalająca na szybki start projektu. Możliwe są również rozwiązania pozwalające na automatyczny przesył komunikatów elektronicznych eksportowanych lub importowanych z/do systemów ERP.

  • 3
    Jakie są przykładowe rodzaje dokumentów elektronicznych,
    które możemy wymieniać z naszymi partnerami?
    • Zamówienie (ORDER)
    • Faktura (INVOIC)
    • Awizo wysyłki (DESADV)
    • Potwierdzenia dostawy (RECADV)
    • Potwierdzenia zamówień (ORDERRSP)
    • Stany magazynowe (INVRPT)
    • Raporty sprzedaży (SLSRPT)

Masz pytania? Chcesz nawiązać współpracę,
zamówić produkt?

Skontaktuj się z nami